Lovisa Rengren Söderlind

Sunny Sunday

Hästliv Permalink0
Hej hej kära hästälskare!
I morse vaknade jag upp till skinande sol, stor frukost framdukad och så på allt det så vann Peder Fredricson hoppklassen som visades live. Jag skrek på vartenda hinder, hoppade med allt vad jag orkade i soffan och kramade nästan ihjäl min hund på kuppen! Hur bra kan man starta en söndag innan stallet liksom?
 
Hoppade i ridkläderna och körde (med pappa som handledare bredvid förstås) raka vägen till stallet. Slapp mocka idag helt då Sabinas och Mollies mamma var där och fixade. Tjejerna var i Friends hela dagen så jag skötte hästarna själv idag.
 
Först ur för motion blev Calle-Balle (hingst där av sitt fina smeknamn). Han fick lite ompyssling innan och lindade ben för att ge extra stöd då vägarna var så hårda. Trotts lite envisa matstopp, trav på stället och lite hingst uppvisning bredvid stona så skötte han sig exemplariskt på promenaden. Han fick faktiskt gå en av sina längsta promenader idag för att han skötte sig så fint.
 
Nummer två på tur var Anabola-Cola (fråga mig inte varför han kallas så för jag vet inte). Han fick sig en liten tur ut i solen med mycket skritt och såklart lite trav också. Det var ganska halt ute så det fick bli under väldigt kontrollerade former. I slutet jobbade jag på att mjukgöra honom i båda sidorna i skritt. Åt vänster var han så sjukt fin men åt höger var han lite stelare och protesterade lite. Han tyckte inte alls att det var kul men till slut när jag bytte taktik så släppte han även där :)
 
Sedan var det Olles tur (han kallas ju även Conny, Ola-Conny, Kungen osv... Kärt barn har många namn!) Han fick sig ett litet trimpass på ridbanan. För att lyxa till det lite för honom så satsade jag på en matchande outfit och ett skönt täcke på under uppvärmningen. Olle har ett öga för detaljer och det bevisade han direkt. Han hade så mycket energi men var hur fin som helst. Tyglarna behövde jag bara hålla i som om dem var sytrådar. Han var som smör för skänklarna och flyttade fint åt båda hållen. Gjorde även kvarts varv av bakdelsvändningar och framdelsvändningar i hörnen innanför spåret för att checka av kontakten och även det fixade Olle utan problem. Han var bara så rolig att trimma idag!
 
Allra sist ut var Perra! Eftersom det redan skymt när det var hans tur så drog vi på en månskens-promenad i 25 minuter. Det var ju rätt halt ute på vägarna och mörkt ute. Vägarna saknar också belysning så jag tyckte att det var riskabelt att rida ut. Jag tycket så synd om Perra för att han blev sist prioriterad så då fick det bli en mysig promenad istället!
 
Till top