Lovisa Rengren Söderlind

Candy from mother earth

Allmänt DIY, Godis, recept Permalink0
Godis är gott, otroligt himla gott om man har ett sockersug som heter duga. Men efter den där godispåsen brukar jag alltid på ont i magen och ångra att jag faktiskt åt godis.
När man tänker efter vad som egentligen är i dessa goda färgglada godisar så inser man att det som just nu stoppas i kroppen är inte sunt, någonstans. Det är konstgjorda grejer som bara har negativa effekter på kroppen och förgiftar insidan.
 
Såklart att man kan unna sig godis ibland, det gör jag också men jag har insett att det inte är så himla gott längre. Något jag fastnat för istället är mer naturliga val. Förutom popcorn eller Tofuline glass så kan man göra sitt eget godis enkelt och snabbt. Jag brukar göra godis av banan, smält choklad och något gott att garnera med.
 
Banan och kiwi klubbor.
 
Du behöver: Glasspinnar/grillpinnar, chokladkaka 70% kakao, 2 bananer, 2 kiwi, nötter, kokos (eller något annat att garnera med som t.ex. strössel).
 
Skala bananerna och dela dem på mitten en gång så du får fyra bitar. Skala även kiwin och skär upp dem så du får runda fina skivor.
Stoppa in pinnarna försiktigt i alla kiwiskivor och i ena änden på bananerna.
Smält choklad i vatten bad.
Pensla på chokladen med en marinaspensel.
Rulla banarna i kokos eller krossade nötter, gör samma sak med kiwin, lägg dem sedan på en talrik och frys.
Till servering kan man välja att ha kvar bananerna som klubbor eller skiva upp dem försiktigt.
 
 

Till top