Lovisa Rengren Söderlind

Fuck PMDS

Allmänt hälsa, mående Permalink0
 
Ja, jag är tydligen en av de 5% av världens kvinnor som har PMDS... Har haft det väldigt länge men egentligen inte riktigt accepterat att jag aldrig kan vinna den kampen. Ni känner säkert till PMS som är väldigt vanligt bland kvinnor, PMDS är en svårare form som påverkar hela det vardagliga livet och kan behöva medicineras.
Jag hatar verkligen dessa dagar och dem brukar ibland hålla i sig i upp emot 10 dagar. Det är alltså en tredjedel av varje månad som jag mår skit och bara vill gå i ide. Helst skulle jag vilja sova hela dagarna men det går ju inte med jobb och hästar nu. Förut gjorde jag det men det hjälpte inte heller.
 
När detta kommer så blir jag så otroligt trött, seg, omotiverad på hela livet, tappar koncentrationen, kan lätt börja gråta, har dåligt tålamod och hatar mig själv. De spelar ingen roll hur jag gör för det slutar oftast ändå med att jag mår dåligt men det positiva är att jag nu vet att det går över efter några dagar. Jag kämpar gå och får faktiskt utanför dörren, jobbar på och är aktiv i stallet. Just idag fick gymmet väljas bort för att spendera tid i soffan med choklad och onyttigheter. På något sätt hjälper det ändå lite, att bara tagga ner och tillåta sig att vara lat för en kväll.
 
För er som känner att er PMS tar över livet så kontakta läkare för dem kan hjälpa er. Oftast märks det på att ångest och oro kontrollerar en, man vill vara ifred och den slutar ungefär direkt när mensen kommer. Man tappar alltså helt motivationen och går in i en liten mini-depression. Läs mer HÄR!
 
Till top